Problem z niedziałającym dyskiem talerzowym, bądź SSD niewątpliwie przydarzył się niejednemu użytkownikowi. W pierwszej chwili może ogarnąć nas strach, ale dysk, który nie jest wykrywany przez BIOS, lub system wcale nie musi być trwale uszkodzony, a problem może leżeć gdzie indziej. Serwis wcale nie jest koniecznością, a w tym poradniku postaram się podać parę kluczowych elementów, których działanie należy zdiagnozować przy teoretycznie niesprawnym dysku.
Świeżo podpięty dysk nie jest wykrywany przez system operacyjny/BIOS
Niejednokrotnie zdarza się, że dysk systemowy nie wystarcza i decydujemy się na dodatkowy magazyn danych w postaci odrębnego dysku. Pierwszą kwestią jaką należy sprawdzić jest poprawna instalacja urządzenia. W tym celu należy przyjrzeć się, czy zarówno kabel zasilający jest podpięty do zasilacza i dysku, a SATA do dysku, oraz portu na płycie głównej. Kable SATA charakteryzują się tym, że są delikatne i awaryjne. Dlatego wtyczki należy dobrze docisnąć.
Jeżeli po ponownym uruchomieniu komputera dysk nadal nie jest wykrywany, oznacza to, że zapomniałeś o stworzeniu partycji dla nowego magazynu danych. W tym celu wciskamy ikonę Start, po czym klikając prawym przyciskiem myszy na pozycję Komputer, wybieramy opcję Zarządzaj (która wymaga uprawnień administratora).
Następnie wybieramy opcję Zarządzanie dyskami, a następnie odnajdujemy urządzenie, którego powierzchnia dyskowa nie została przydzielona. W dalszej kolejności nowy dysk należy sformatować i stworzyć dla niego nową partycję.
Zmiana kolejności bootowania urządzeń
Warto sprawdzić, czy w napędzie nie znajduje się płyta, bowiem może uniemożliwić to poprawnemu uruchomieniu systemu. Podczas uruchamiania systemu operacyjnego należy wyjąć płytę z napędu, lub wciskając klawisz Delete podczas bootowania, przenieść się do okna BIOSu/UEFI.
Następnie przechodząc do zakładki Boot, należy zmienić kolejność uruchamianych urządzeń, tym samym dysk systemowy umieścić w pierwsze kolejności.
Dysk przestał działać
Kable SATA, tak jak już wcześniej wspomniałem, są podatne na uszkodzenia. Dlatego w przypadku niedziałającego dysku warto sprawdzić dwie kwestie – kabel SATA, oraz port SATA do którego podpięty jest dysk. Sprawność kabla można sprawdzić podłączając inny. Natomiast, aby zdiagnozować działanie portu na płycie głównej, dysk należy podpiąć do innego portu SATA i ponownie sprawdzić jego działanie.
Jeżeli Twoja obudowa jest bogato wyposażona, tym samym oferując podpięcie dysków SSD w specjalne sloty zakończone układem, w takim wypadku należy sprawdzić działanie portów Molex i SATA scalonych z układem. W tym celu należy połączyć dysk bezpośrednio z płytą główną, tj. dokując go w zatoce 3,5″.